Svoboda
Jsem mozna prvni generace, ktera nema v hlave zadne vzpominky na komunismus. Vsimnul jsem si nekterych veci, ktere me nuti premyslet. Vstupni dvere do obchodu vypadaji v 90% uplne stejne, vsechny ulice jsou tu v pravidelnym ctvercovym rastru, domy jsou z 80% podle stejnyho schematu: sklep s malymi okny, vstup po 7 schodech do prizemi, pokoje pod strechou, vpredu zahradka, vzadu garaz, dal treba statni sit prodejen BC Liquere a BC Ferry (trajekty). Proste par veci je tu az neuveritelne stejnych, treba napis EXIT, ktery je uplne v kazde verejne budove, stejna struktura vrchniho podhledu v administrativnich budovach. Evropa je neuveritelne rozmanita, kazda dlazebni kostka ma svoji histori, pribeh. Mam dojem ze kazdy predpis, ktery rika, jak maji veci vypadat a je realizovany jednou tovarnou, smrdi nesvobodou. Takze na co jsem prisel?

Rikal jsem si, jak by vypadaly nektery prvky komunismu, treba mesto na ctvercovem podlozi a kazdy dum skoro stejny? Snad posledni veci je, ze tady lidi cekaji pokorne ve fronte, na bus, vsude. Nakonec mi prislo vic zajimavy premejslet nad vyznamem slova svoboda, protoze to slovo kazdej pouziva, ale co to vlastne znamena? Co to znamena pro me? Prece to neni v tom, ze si muzu vybrat z 30 jogurtu zrovna ten boruvkovy, ani to snad neni v tom, ze si muzu rikat a myslet co chci, coz uz moje generace chape jako samozrejmost. Ted me napada, ze svoboda pohybu, je dulezita.
Nakonec jsem prisel na urcity druh svobodnych zazitku, takovy ostruvky svobody, ke kterym jsme se kratkodobe dostali vetsinou skrz nejakou akci s kamarady. Svoboda je kratkodoby zazitek, moznost se volne pohybovat, hudba v usich na horach.

Holý zdi - prace 32
Vylejvam do odtokovyho kanalku vodu z prumyslovyho vysavace, jsou v tom i piliny a nejakej bordel, vynasim smeti do kontejneru, cistim spachtli kvadrovou konstrukci, na ktery sedi tenka socha, oprena rukou, z betonu, ten se přejede bronzem. Odnasime ruzny plechy, lehce polámané, s ruznou strukturou, cistim flexou podstavec od sochy. Mam pred sebou velkou kouli o prumeru 130 cm, abstraktne svarena z tyci dlouhych od 20 do 30 cm, ruzne naskladanych s otvory cca 20 cm, bruskou tupim konce tyčí. Po praci jdu dat konzervu kocce na Commercial Broadway.

Ucim se zametat - prace 31
Prvni prace pro novou agenturu, meditacni 8 hodinove zametani v Downtown, druhe patro budovy, vysunute nad ulice West Georgia street a Pender street, prosklene, vyhled genialni, ty ulice tvori tepnu mesta, pracuju s klukem co se predstavil jako herec, v jednu chvili me uci zametat, musis to delat do kruhu prece, zapinam knoflik tolerance a nechavam si poradit. Vcera jsem jezdil po meste s tabletem, kde byla mapa vetsiny studii, fotil jsem si zatim jejich vchody, trenink jak se pripravit vzit konecne za kliku. Navic jsem si uvedomil, ze mi staci najit jednoho cloveka v cely ty obrovsky Kanade, kterej me zamestna, je to tak moc neresitelny?

36. patro - prace 30
Vstat, dorazit do agentury a tam se nacpat na papir, cekat. Neco se stalo, protoze doba cekani na praci se zvysuje. Dostavam info, ze nekdo potrebuje pomoct s presunem kulecnikovyho stolu, coz me dost desi. Prace zacina v 10.30 a ja se jdu projit po Commercial broadway, celkem ztrata casu vstat v 5.30 a mit placenou praci az tak pozde. Rikam si co s tim, zhyckal jsem se praci na Granville, kde bylo kazdej den jasny v kolik zacinam. Moje nalada zatuhovala, az jsem se pristihnul jak koukam do oken druhy agentury, vchazim dovnitr, registruju se, nabizeji mi rovnou praci, stejny system, ale snad jine portfolio klientu.
Nasedam do dodavky, pozoruju perspektivu mesta, moje prvni otazka, jestli ten kulábr je rozlozenej, nastesti jo! Parkujeme v Downtown a vchazime do jednoho z mrakacu, tam v 36 patre vyhlidka na cely Van i se zatokou s lodkama. Presunujem po castech stul do skladiste v East Vanu, potom jeste stavime v pozarni zbrojnici pinkpong stul a vsemozne jezdime dodavkou po meste, vystupuju prededverma s papirem na zaplacene 4 hodiny.

Zimni more
Zacinam venovat jeden az dva dny v tydnu priprave portfolia, psanim mailu, lokalizaci studii. Taky se prochazim po plazi, estetika prazdna je super. O vanocich snad Tofino na Vancouver islandu, trajekt, stromy a chalupa v surf zatoce.