Vánoce 2013
Moje prvni vanoce mimo Evropu. Vyrabim bramborovej salat, balim darky, sedime u krbu a Jane puvodem z Ruska si me prohlizi, ja ji taky. Pierre z Bretaně háže rybu do trouby, jenom na másle, Youko z Japonska si zkouší 3 šaty na její večer s týpkem z Holandska. Hlídám kočku, čtu si knížky, pracuju, jedu na Sunshine coast, hodinová plavba trajektem, mezi horama, mi dělá radost

Hledá se kus lešení - práce 34

Obrovská rekonstrukce starýho nákupního centra přímo uprostřed města, prořezaný atria přes 5 pater, jeřáb objímá sloupy v druhým patře, pudorys 150 X 200 m, sloupy, železobetonová konstrukce, uvnitř provizorní stany, atmosféra postapokalypsy, mezitím vším hledám zbytky lešení.

Where is my sofa? - prace 33
Trochu nejistě si jedu pro svůj ticket, ale když vidim adresu Granville, mam usměv od ucha k uchu, přijíždím na místo kde jsem byl 2,5 měsíce, ještě zbývá pár menších prací. Čekáme na důležitou dodávku s jedním prvkem do interiéru, nakonec až třetí den přijíždí, jenomže zrovna sněží, nejdřív to vypadá že to všechno bude jeden velkej problém, ale po otevření auta se ukazuje vnitřní plechový rám okna bez zasklení, z prvotní hrůzy "jak to dostanem dovnitř" se stává radost, když celý prvek pokládáme na sníh a šoupeme dovnitř. Šéf mi každý den napsal pár hodin navíc a nakonec přinesl malý dárek pod stromeček... Nemám se já krásně?

Garage party
Přichází holka se zajímavým kulichem na hlavě, jsme v garáži na Clark drive, koukáme na premiéru českýho videa Dragon boat 2013, kde Češi byli druhý. Darja má narozeniny, dostává guláš a potom hraje na kytaru, máme nástroje, tvoříme hudbu. Sedíme s tou holkou s kulichem na korbě dodávky, Matěj si jde zrovna naladit kytaru, tak se před nás postaví a něco si brnká, řikám mu "díky za romantiku" Jsem ve společnosti geodetů..."Je to fain pocit když zapíchnu ten první kolík toho vysokýho domu" "Nemůžu ten bod najít mezi těma ostružinama" "Včera jsme vytyčovali další runway na letišti" "Celej den jsem mačkal jeden knoflík" "Byl jsem na hranici B.C. a Alasky ty body tam jsou sto let starý, navíc tam udělali čáry na mapě, takže pozemek může jít přes skálu do udolí k řece, v zemi jsou jenom uhnilý kůly, ale v okolních stromech je vyříznutá značka, musíš to umět najít" "Celej den jsme měli nastartovaný auto, bylo -25, něco jsme změřili a zase šup do auta"

Dishwasher - prace 25
Majitel začal chodit do restaurace, obsluhuje, vybírá peníze, majitel začal řikat zaměstnancům co dělaj špatně, já jsem na konci toho řetězu, občas je frustrující dělat tu nejnižší pozici, ale dobrá škola života, už vim co je odosobnění, jak o tom mluví budhisti. Yes

Jak jsem dostal lekci - prace 32.1
Dejte si kafe, je to delsi pribeh. Nitka vede k jednomu foru na fcbk, je to vlakno ktery sleduju, komunita Cechu ve Vanu, je tam dost vtipnych hlasek, udalosti, kdyz nekdo nekam jde a hleda nekoho kdo se chce pridat, cas od casu prace.

Pred 3 mesici se tam objevil post, ze hledaji pomocnika do metal shopu (kovodilna), rikal jsem si, ze preci nejsem blazen, abych to zkusil a nechal jsem to plavat.

Jenomze ta sama zprava se objevila pred 5 dny.
Rikal jsem si, ze je cas, prozkoumat ten metal shop osobne. Nasel jsem adresu, zazvonil na zvonek a vesel dovnitr, privitalo me opravdovy "dream job" studio, kovovy nabytek, sochy z bronzu, originalni polamane plechy, křídou nakreslene tvary na podlaze a skvela koule z tycek, z ktery jsem byl tak nadsenej, ktera mě druhý den řádně vytrestala.

Interview, nevim proc jsem tak lhal, prochazeli jsme to studio a ja jsem na otazku, tohle umis? ANO a tohle umis? ANO tohle taky umis? ANO, proste jsem odpovidal ANO na vsechno, ale pravda byla, ze jsem to videl prinejlepsim z vlaku, dostal jsem pozvani na training shift (proste prvni smenu kde se opravdu uvidi jestli neco umim).

Prejdeme primo k bodu zlomu. Kdyz jsem dostal za ukol trochu vylepsit tu kouli, kdyz sef slysel, ze jsem to jenom videl, tak malem vylitnul z kuze, rozpalil jsem ho jako plotynku u kamen a spravne si vyslechl - Jak je mozny, ze jsem reknul, ze to umim, pritom jsem to jenom "videl" pri svareni konstrukce na chalupe, dostal jsem strucnou bezpecnostni instruktaz, tohle je tady, to je tady, tohle smis, to nesmis, tak to funguje, ano mluvim o ty velky prskavce napojenou na tu "bombu" zapojenou v zasuvce.

Svoji obhajobu, pri interview, jsem postavil na tom, ze jsem delal 3 roky se sklem, coz je pravda, ale ted fakt nevim z jakyho duvodu jsem usoudil ze sklo a kov je "dost podobny" v procesu prace, lesteni, brouseni, rezani atd.
Nakonec jsem byl vyklepanej jak ratlik, ale tu kouli jsem radne poprskal a par spoju trefil presne, nic se mi nestalo, pravdepodobne mam vic stesti nez rozumu.

Cestou z training shif jsem radne premyslel o sve budoucnosti. A kritika mych vymyslu, kdy jsem si par veci "vycucal" z prstu, byla zcela opravnena. Sef mi na konci dne reknul ze mam prijit zitra a az teprve potom me vyrazi. Coz me prislo fer.

Druhy den rano vchazim do studia, prichazi katarze a cas podivat se pravde do oci - rikam. "Pane sef, tak jsem premyslel, potrebujete nekoho jinyho i kdyby jste me to vsechno naucil, tak to bude ztrata casu pro nas oba, vyletite z kuze nez se to naucim, potrebujete opravdovyho profesionala, se zkusenostma, ktery zustane treba 3 roky, udela praci rychle a dobre, ja sam se vidim vic v bezpecnym teplicku kancelare, nez jako fachman v dilne"
Sef rika OK a souhlasi. Kdyz se loucime, mi rika, ze se mam pristi tyden stavit pro 100$ sek za vynaseni odpadku.

Na zaver - Sypu si popel na hlavu, proste jsem to dost prepalil a zakriveni reality - svych zkusenosti, jsem ohnul vic nez je zdravo. No nic, ukladam dalsi zkusenost do slozky "Experience Canada" Chybami se clovek uci, je cas se vic soustredit na praci v grafickym prumyslu.

Jinak dnes rano vyslo obrovsky jasny slunce, ktery posvitilo na zasnezeny stity okolnich hor, mesto je prijemne promrzly -2 C, rano jsem potkal v Downtown, mezi tema vsema lidma, dva typky v barevnejch hadrech se snb, sli na seabus pod Cypress hill - Kde to jsem? Jak je mozny, ze jdou mezi mrakodrapama dva typci, na lod, ktera je doveze pod kopec? Doufam ze uz za tyden pojedu tou lodí pro svoji kotvičku.

Krásný vánoce
Prave sedim v jedny kavarne JJBeam uprostred mesta, naproti me clovek ochutnava ruzny druhy kafe a neco si zapisuje.
Mesto se zacina prevlikat do vanocniho módu, potomci drevorubcu si zdobi svoje domy, chápu, že děti tu nosí čepice ve tvaru medveda, soba, sovy, chapu ze nektery domy jsou fakt skvele ozdobeny barevnyma retezama, obaleny stromy, ruzny rekvizity, vypada to super zvlast v noci, ve meste jsem videl chlapka jak sel se sobima parozima na hlave, jedno auto je taky melo pridelany, uz min chapu že tu nazdobili i stavebni jeraby uprostred Downtown, ale uz nechapu, kdyz jsem videl ze na spicce jednoho mrakodrapu instalovali obří vánoční čepici složenou ze sviticich řeťězů.

Dishwasher prace 25.X
Rikat vsem na otazku kam prave jdu, že dělám svuj "dream job" uz pomalu prestava bejt vtipny. Nakonec pod pojmem "mejt nadobi" se ukryva nasledujici proces... "vzit tu vec, jakkoliv zbavit necistoty (oplachnout) a zpet ulozit na svoje misto" nic vic nic min. Vetsinu casu travim pozorovanim kucharu co a jak delaji. Zacinam se vic ptat co zrovna vyrabi, pred par dny jsem poprvy videl majitele, prohodili jsme par slov o Praze, bylo to fain. Pridal jsem si Saru na fcbk, je ze statu Washington.

Proces hledání práce
Moje zasneni narazi na realitu, jak ledoborec projizdejici skrz kry. Nekdy az zpetne se sam sebe ptam, na zaklade ceho jsem si myslel, ze si tu najdu praci v oboru behem chvile. Mozna jsem potřeboval v tom všem trochu vymáchat hubu, aby mě to usadilo víc na zem. Nakonec po pár chvilích bloudění jsem se vratil k "letnímu módu" Co to znamena? Zlepšit se v angličine, cestovat, potkat zajimavý lidi. Nechat se ovlivnit tou "Kanadskou kulturou"

Co je to kultura?
Myslel jsem si, že tomu rozumim, vzdyt je to prece kazdymu jasny. Na otazku "Co je to kultura?" Jsem odpovídá, že to je věc vytvořená autorem. Ono je to spojený se způsobem života lidí se kterýma ted sdílím prostor. Uvědomuju si, že jist jidlo u jednoho stolu s vice lidma je kulturni zalezitost, sdilet spolu ten cas. Kultura pro me prestava byt jenom kino, divadlo, koncert, je to i o tom jakym způsobem prožívám život.